Amikor startupot indítasz, rengeteg pénzt, időt és személyes energiát vesztegethetsz el, mire kiderül, működik-e az ötlet. Minél hamarabb bebuktatod vagy módosítod az eredeti ötletet, annál kisebb a fájdalom. Persze az első feladvány, hogy legyenek jó kérdéseid – célod, hogy mit akarsz tesztelni. Mondunk néhány példa-kérdést – és ha ez már megvan, mutatunk néhány filléres eszközt arra, hogy gyorsan kiderítsd, jó irányba haladsz-e.
Tesztkérdés: “Létezik-e a probléma, amire én megoldást javaslok?”
- Idézd fel, hogy milyen élethelyzetben jutott eszedbe az üzleti ötlet.
- Keresd meg azokat, akik jelenleg ebben az élethelyzetben vannak. Határozd meg minél pontosabban, kik ők, hol vannak, hogyan élnek. Ha valamiért nagyon nem ők a piacod, akkor:
a) azokat keresd, akik az elképzelt piacod lehetnek vagy
b) azokat keresd, akik sokat tudnak róla. - Hívj meg közülük 15-öt egy kb. 2 órás fókuszcsoportos beszélgetésre. Terembérlet 8.000 HUF (ugyanez egy kávézóban 0 HUF), tea/kávé/süti 4.500 HUF
- Kérd meg őket, hogy meséljenek minél pontosabban a problémáról és az eddigi megoldási próbálkozásaikról.
- Kérd meg őket, hogy találjanak ki minél több (akár képtelen) megoldást.
- Ha már elég érett a terméked, említsd meg nekik, hogy te is tudsz egy megoldást. Ha tudod, mondd meg nekik, mikor és hol lehet majd kipróbálni.
- Kérdezd meg őket, szívesen vásárolnának-e a termékedből, ha egyszer kész lesz. Ha igen, vedd fel őket adatbázisba (kérd el az elérhetőségeiket).
- Köszönd meg nekik a részvételt (akár kézzel írt képeslappal, amit helyben kézbe adsz, 2.100 HUF). Válj emlékezetessé a számukra.
Összesen: 14.600 HUF
Tesztkérdés: “Milyennek látják a megoldásomat/termékemet mások?”
- Készíts egy működő prototípust.
- Egy kávéházban/coworking irodában/klubban/akárhol keress 15-20 ismeretlent, akik a lehető legjobban hasonlítanak a megcélzott piacodra.
- Hívd meg őket egy kávéra, sütire, sörre (12.000 HUF)
- Kérd meg őket, hogy használják a terméket 5 percig.
- Jegyezd fel minél pontosabban a reakcióikat, ötleteiket, kommentjeiket. Ha megengedik neked, készíts fotókat, videót.
- Köszönd meg nekik a részvételt és kérdezd meg őket, szívesen vásárolnának-e a termékedből, ha egyszer kész lesz. Ha igen, vedd fel őket adatbázisba (kérd el az elérhetőségeiket).
- Folytasd a következő tesztkérdés 1-3. pontjaival. Használd a visszajelzéseket.
Összesen: 12.000 HUF
Tesztkérdés: “Lesznek-e partnereim? lesznek-e vásárlóim?”
- Készíts egy röpke videót a termékedről és töltsd fel a Youtube-ra. Oszd meg minél több módon.
- Csinálj egy WP-alapú honlapot magadnak. Legyen nagyon informatív arról, kiket keresel (korai kipróbálókat vagy üzleti szövetségeseket) és miért.
- Indíts témákat a LinkedIn-en, a Quora-n vagy ahol a legjobbnak látod. Ne sales-elj. Legyél őszintén kíváncsi a visszajelzésekre. Ne csüggedj, ha sokszor újra kell fogalmaznod a kérdést.
- Vegyél fel egy laza inget/zakót.
- Csináltass 100 db névjegyet (max. 5.000 HUF)
- Kutass a neten. Rá kell jönnöd, hol vannak azok, akikkel szívesen beszélgetnél.
- Sörözz legalább 5 bloggerrel, akik írhatnak rólad és a termékedről (5.000 HUF).
- Menj el minél több rendezvényre, menj oda, ahol a keresett személyek vannak, és ismerkedj, kérdezz, jegyzetelj. Válj láthatóvá és halld meg, amit neked mondanak. Szánj rá elegendő időt, hogy kiderüljön, kik örülnek a névjegyednek, kik hívnak fel, kik kattannak a honlapodra.
- Vedd fel a kapcsolatot mindazokkal, akik izgalmasak neked. Udvariasan rázd le azokat, akik csak az idődet rabolják. Ne sérts meg senkit, a rólad kialakult kép akkor is fontos, ha ők csak a híredet viszik.
Összesen: 15.000 HUF
Slusszpoén – a marketing érték
Mindazt, amit eddig leírtunk, kis ráfordítással marketing célokra is használhatod. Ha másért nem, ezért megéri.