Startup-teszt 15.000 forintból

Nem elég hinni, hogy az ötleted/céged menő. Vannak dolgok, amiket akkor is érdemes tudni, ha esetleg kellemetlenek. Mondunk néhány példa-kérdést – és ha ez már megvan, mutatunk néhány filléres eszközt arra, hogy gyorsan kiderítsd, jó irányba haladsz-e.

Amikor startupot indítasz, rengeteg pénzt, időt és személyes energiát vesztegethetsz el, mire kiderül, működik-e az ötlet. Minél hamarabb bebuktatod vagy módosítod az eredeti ötletet, annál kisebb a fájdalom. Persze az első feladvány, hogy legyenek jó kérdéseid – célod, hogy mit akarsz tesztelni. Mondunk néhány példa-kérdést – és ha ez már megvan, mutatunk néhány filléres eszközt arra, hogy gyorsan kiderítsd, jó irányba haladsz-e.


Tesztkérdés: “Létezik-e a probléma, amire én megoldást javaslok?”

  1. Idézd fel, hogy milyen élethelyzetben jutott eszedbe az üzleti ötlet.
  2. Keresd meg azokat, akik jelenleg ebben az élethelyzetben vannak. Határozd meg minél pontosabban, kik ők, hol vannak, hogyan élnek. Ha valamiért nagyon nem ők a piacod, akkor:
    a) azokat keresd, akik az elképzelt piacod lehetnek vagy
    b) azokat keresd, akik sokat tudnak róla.
  3. Hívj meg közülük 15-öt egy kb. 2 órás fókuszcsoportos beszélgetésre. Terembérlet 8.000 HUF (ugyanez egy kávézóban 0 HUF), tea/kávé/süti 4.500 HUF
  4. Kérd meg őket, hogy meséljenek minél pontosabban a problémáról és az eddigi megoldási próbálkozásaikról.
  5. Kérd meg őket, hogy találjanak ki minél több (akár képtelen) megoldást.
  6. Ha már elég érett a terméked, említsd meg nekik, hogy te is tudsz egy megoldást. Ha tudod, mondd meg nekik, mikor és hol lehet majd kipróbálni.
  7. Kérdezd meg őket, szívesen vásárolnának-e a termékedből, ha egyszer kész lesz. Ha igen, vedd fel őket adatbázisba (kérd el az elérhetőségeiket).
  8. Köszönd meg nekik a részvételt (akár kézzel írt képeslappal, amit helyben kézbe adsz, 2.100 HUF). Válj emlékezetessé a számukra.

Összesen: 14.600 HUF


Tesztkérdés: “Milyennek látják a megoldásomat/termékemet mások?”

  1. Készíts egy működő prototípust.
  2. Egy kávéházban/coworking irodában/klubban/akárhol keress 15-20 ismeretlent, akik a lehető legjobban hasonlítanak a megcélzott piacodra.
  3. Hívd meg őket egy kávéra, sütire, sörre (12.000 HUF)
  4. Kérd meg őket, hogy használják a terméket 5 percig.
  5. Jegyezd fel minél pontosabban a reakcióikat, ötleteiket, kommentjeiket. Ha megengedik neked, készíts fotókat, videót.
  6. Köszönd meg nekik a részvételt és kérdezd meg őket, szívesen vásárolnának-e a termékedből, ha egyszer kész lesz. Ha igen, vedd fel őket adatbázisba (kérd el az elérhetőségeiket).
  7. Folytasd a következő tesztkérdés 1-3. pontjaival. Használd a visszajelzéseket.

Összesen: 12.000 HUF


Tesztkérdés: “Lesznek-e partnereim? lesznek-e vásárlóim?”

  1. Készíts egy röpke videót a termékedről és töltsd fel a Youtube-ra. Oszd meg minél több módon.
  2. Csinálj egy WP-alapú honlapot magadnak. Legyen nagyon informatív arról, kiket keresel (korai kipróbálókat vagy üzleti szövetségeseket) és miért.
  3. Indíts témákat a LinkedIn-en, a Quora-n vagy ahol a legjobbnak látod. Ne sales-elj. Legyél őszintén kíváncsi a visszajelzésekre. Ne csüggedj, ha sokszor újra kell fogalmaznod a kérdést.
  4. Vegyél fel egy laza inget/zakót.
  5. Csináltass 100 db névjegyet (max. 5.000 HUF)
  6. Kutass a neten. Rá kell jönnöd, hol vannak azok, akikkel szívesen beszélgetnél.
  7. Sörözz legalább 5 bloggerrel, akik írhatnak rólad és a termékedről (5.000 HUF).
  8. Menj el minél több rendezvényre, menj oda, ahol a keresett személyek vannak, és ismerkedj, kérdezz, jegyzetelj. Válj láthatóvá és halld meg, amit neked mondanak. Szánj rá elegendő időt, hogy kiderüljön, kik örülnek a névjegyednek, kik hívnak fel, kik kattannak a honlapodra.
  9. Vedd fel a kapcsolatot mindazokkal, akik izgalmasak neked. Udvariasan rázd le azokat, akik csak az idődet rabolják. Ne sérts meg senkit, a rólad kialakult kép akkor is fontos, ha ők csak a híredet viszik.

Összesen: 15.000 HUF


Slusszpoén – a marketing érték

Mindazt, amit eddig leírtunk, kis ráfordítással marketing célokra is használhatod. Ha másért nem, ezért megéri.


 
 
CC BY NC SA