Startup vagy KKV, mi a különbség?

Napjainkban az induló innovatív vállalkozások (startupok) nagy népszerűségnek örvendenek, de meghatározásuk gyakran nem tisztázott, még szakmai körökben sincs egységes álláspont a definícióra. Szabó Balázs írása a HVG oldalain jelent meg.

Az elmúlt évek gazdasági visszaesésének nagy ellentmondása, hogy miközben évente egyre több cég tűnik el a piacról, a működő vállalkozások száma 2011 végén rekordszintre emelkedett (650 063 társaságot tartottak nyilván, 4,3 százalékkal többet, mint egy évvel korábban). A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint ez a szám némileg konszolidálódott, 600 759 regisztrált vállalkozást tartottak nyilván 2012 decemberében Magyarországon.

A kis és középvállalkozások a munkahelyteremtő tevékenységük révén a gazdaság motorjai. KKV-nak nevezzük a 250 fő alatti foglalkoztatotti létszámú vállalkozások, amelynek éves nettó árbevétele legfeljebb 50 millió eurónak megfelelő forintösszeg, vagy mérlegfőösszege legfeljebb 43 millió eurónak a fogalomhasználat megfelelő forintösszeg.

A KKV-k számos kihívással találkoznak. A gyenge alkupozíció, az alacsony tőkeellátottság, likviditási és finanszírozási nehézségek, alacsony kockázattűrő képesség, növekvő adóterhek mind mind a vezetők életét nehezítik. Rugalmasságuk, adaptivitásuk révén azonban jóval dinamikusabban tudnak a piac igényeire, visszajelzéseire reagálni, mint a nagyvállalatok. Nemzetgazdasági szinten pedig munkahelyeket teremtenek.

Napjainkban az induló innovatív vállalkozások (startupok) nagy népszerűségnek örvendenek, de meghatározásuk gyakran nem tisztázott, még szakmai körökben sincs egységes álláspont a definícióra. A meghatározásokból a legfontosabb elemeket kiemelve így összegezhetjük: a startup vállalkozások kategóriája magas növekedési potenciállal rendelkező, globálisan skálázható (nemzetközi piacokon is létjogosultsággal bíró) gyorsan növekedni kívánó vállalkozásokat tömörít, amelyek folyamatosan keresik a működő üzleti modellt.

A meghatározásban minden szónak kiemelt jelentősége van. A magas növekedési potenciál és skálázhatóság elengedhetetlen jellemzője egy startupnak, hiszen legtöbb olyan piaci réseket céloz meg, amelyekre csak nemzetközi törekvésekkel érdemes vállalkozást létrehozni.

A gyors növekedés a globális versenyben maradáshoz elengedhetetlen, hiszen a vállalkozások nagy része ugyan rendelkezik szabadalommal, de ezt viszonylag könnyen ki lehet játszani kisebb módosításokkal, így a piacra lépés sebessége sokszor döntő jelentőségű.

A működő üzleti modell megtalálása hosszú folyamat, amely gyakori újratervezést és gyökeres változtatást igényel az alap üzleti koncepciót illetően (ezt nevezik iterálásnak, valamint pivotnak a lean startup terminológia szerint). A vállalkozók esetében itt az alkalmazkodóképesség a kulcs, valamint az, hogy sikerül-e időben megérteni a leendő ügyfelek visszajelzéseit és aszerint dinamikusan változtatni a termékfejlesztés irányát.

Összegezve azt mondhatjuk minden startup kezdetben mikro vállalkozás, majd a növekedés eredményeképpen a KKV kategóriába sorolható, de nem minden KKV startup.


 
 
CC BY NC SA