Közzösségi Taxi nyerte az első budapesti Lean Startup Machine-t

Több mint 40 város után Budapesten is megrendezték a Lean Startup Machine workshop sorozatot. A 3 napos képzés célja, hogy a résztvevőket intenzív, gyakorlatorientált program keretében ismertesse meg az utóbbi években mozgalommá vált Lean Startup módszertannal.

A Lean Startup Machine egy három napos intenzív workshop, ami a gyakorlatban ismertet meg a Lean Startup módszertannal. A workshop megmutatja, miként lehet a közel sem tökéletes ötletünkkel kimerészkedni az emberek közé, megtanít az ötlet fázisban értékes visszajelzéseket szerezni, azokat megfelelően értékelni és a további munka alapjává tenni. Eddig 101 workshopot rendeztek 40 városban és 6 kontinensen, több, mint 7050 vállalkozónak.

A Lean Startup elnevezés Eric Ries nagysikerű könyvéből (2011) származik. Az üzlet- és termékfejlesztési módszertan célja, hogy olyan keretrendszert adjon a vállalkozóknak, amivel elkerülhetik a lehető legnagyobb pazarlást, hogy olyan terméket alkossanak, amire senkinek nincs szüksége. A Lean Startup módszertan segítségével az üzleti feltételezéseket a lehet fogyasztói visszajelzésekkel, empirikus kisérletekkel igazolt tényekké alakítani a lehető legkevesebb erőforrást felhasználva.

A rendezvény elején a különböző háttérrel érkező résztvevők csapatokat alkottak. Feladatuk az volt, hogy üzleti ötletüket feltételezések halmazaként kezeljék és a lehető legtöbbet tanuljanak a leghitelesebb forrásból, a potenciális fogyasztóiktól. A módszertan alapjait, a fogyasztói interjúk technikáját és a különböző taktikákat elismert szakemberek előadásaiból és mentori segítségéből sajátíthatták el. A résztvevők között voltak, akik Berlinből, Pozsonyból és Milánóból utaztak el Budapestre a rendezvény miatt.

A valódi munka az előadások között történt és a “Kifelé az épületből” (Get Out Of The Building) irányelv jegyében telt, ami a módszertan egyik jelszava. Ez annyit tesz, hogy a válaszokat az épületen kívül kell keresni, azon belül csak hipotézisek vannak, amiket a potenciális fogyasztókkal folytatott, jól struktúrált interjúkkal és kisérletekkel lehet validálni. A rendezvénynek helyszínt biztosító Design Terminal és az Erzsébet-tér pezsgő környéke kíváló terepként szolgált az interjúkra éhes csapatoknak.

A képzés és gyakorlat mellett a csapatok egymással is versenyeztek. A zsűrinek nem a startupversenyeken megszokott szempontrendszernek megfelelően kellett megítélniük a győztest. Ebben a versenyben az a csapat nyert, amelyik a 3 nap leforgása allatt a legtöbbet tanult meg potenciális ügyfeleiről, illetve azon problémákról, amelyekre megoldást keres, vagyis az a csapat, amelyik a legjobban építette a megszerzett empirikus adatokat stratégiájába.

A versenyt a SocialCab csapata nyerte, akik egy olyan mobil alkalmazást akarnak készíteni, melynek segítségével a felhasználók megoszthatják Taxi költségüket és könnyen találhatnak hasonló irányba induló utitársakat egy-egy szórakozóhelyről. A győzelmet azzal nyerték el, hogy alkalmazták a módszertan egyik legérdekesebb taktikáját, a technológiát emberi erőforrással helyetesítették. Ez gyakorlatban úgy nézett ki, hogy egy szórolapon terjesztették a taxi megosztás lehetőségét, az érdéklődőknek pedig egy SMS-ben kellett elküldeniük a tervezett indulási idejüket és az uticélt, ha igénybe akarták venni a szolgáltatást. Ötven szórólap kiosztása után 6 SMS érkezett, amiből a csapat egyik tagja össze is párosított egy fuvart. Ez azt jelenti, hogy a csapatnak sikerült megyszerezni első ügyfeleit és olyan információkhoz jutni, amit a hagyományos módszertanok mellett csak sokkal nagyobb áron, valószínűleg sok pazarlás mellett szerezhetett volna meg.

A Lean Startup erről szól, a lehető legkevesebb erőforrásból megtanulni elválasztani az értékteremtő folyamatokat a pazarló folyamatoktól.


 
 
CC BY NC SA