3 tipp, hogy sikeresen add el magad és vállalkozásod

A magyar vállalkozóknak egyelőre nincs gyakorlatuk abban, hogy megnyerő előadásokkal tudják eladni magukat. Pedig ha az ötletgazda nem tudja meggyőzően bemutatni elképzeléseit, akkor lőttek a befektetőknek, és a nemzetközi piacok csak álmok maradnak.

Szakértői segítséggel összeszedtük azokat a pontokat, amelyekre érdemes odafigyelni, és döntő szerepet játszanak egy vállalkozás sikeressé tételében. Az alábbi tippeket Kádas Páter, sorozatvállalkozó, a DiverGen és a Brandvocat cégek társtulajdonosa, a Vállakozók Országos Szövetségének (VOSZ) elnökségi tagja, az OECD tanácsadója állította össze a HVG hasábjain nemrég megjelent cikkben.

Pitch

Az első pont a pitch, ami az ötlet tömör, lényegretörő bemutatását jelenti. „Tanulj meg pitch-elni: a magukban motyogó zsenik korának leáldozott” – vallja Péter. Ha nem tudod értelmesen megfogalmazni a mondanivalódat egy percben, akkor csak untatni fogod az üzletfeleidet is. Célszerű a pitch-et olyan mondattal kezdeni, hogy a hallgatóság kíváncsi legyen a második mondatra is. Ez a legnehezebb része, mert hónapok, sőt évek munkáját kell összefoglalni, és ez talán lehetetlennek tűnik, de meg lehet csinálni.

Nem volt könnyű dolga a ma ismert legnagyobb mamutcégeknek sem a kezdet kezdetén, sok olyan példa van, ami a maga idejében aligha tűnhetett bombaüzletnek, mégis meg sikerült nyerni hozzájuk a megfelelő befektetőt. A Harvard hallgatói össze is dobtak egy online pitch szerkesztőt, ami segíthet a mondandód felépítésében.

Prezentáció

A második pont a prezentáció, ha a pitch-csel sikerült felkelteni az érdeklődést. „A szöveggel teleírt agyon-animált vackokkal minden nagyobb ügyfélnél bukni fog” – állítja Péter. Érdemes a 10-20-30-as szabályt követni, vagyis 10 slide-nál többet ne használjon a prezentációjában, ne tartson az tovább 20 percnél, de még jobb a 10-12 perc, mert akkor a 20 percbe még a kérdések is beleférnek, egy jó pitch ugyanis inkább párbeszéd, nem monológ. Harmincasnál kisebb betűméretet pedig nem javallott használni.

Az előadásnak egyszerűnek és letisztultnak kell lennie, és törekedni kell a probléma bemutatására, vagyis hogy mi az, amire a termék/szolgáltatás megoldást kínál. A befektetőt elsősorban az érdekli, hogy „mi a probléma, hány ember problémája ez, mi a megoldás rá?” Miután ezekre választ kap, utána kíváncsi csak arra, hogy kik azok, akik ezt megvalósítják, vagyis a teamre. A helyes sorrend tehát: a probléma, a piac, a termék és végül a csapat.

Érdemes odafigyelni arra is, hogy a hónapok óta tartó felkészülés miatt bizonyára már nagyon jól ismered az előadásod témáját, a befektetőknek azonban az egész téma új, ezért ha a prezentációt nem értené meg egy gyerek, akkor ők sem fogják. Félénkségnek, bizonytalanságnak sincs helye, hiszen ha hiányzik az előadásból a szenvedély, nehéz fellelkesíteni a hallgatóságot. Vannak kifejezések, amelyek ugyan népszerűek, mégis inkább jobb elkerülni használatukat, mert eléggé sablonossá tehetik a mondandót, ami nem segít az érdeklődés felkeltésében. Ilyenek a unique, gamechanger, visionary, next-generation, groundbreaking, innovative, outstanding, viral.

LinkedIn

Használd a LinkedIn-t és célozz meg külföldi piacokat. Magyarországtól nyugatra az emberek nyitottabbak és együttműködőbbek, ráadásul nagyobbak a méretek is. Nemcsak az Egyesült Államok kínál jó értékesítési lehetőségeket, hanem a sokkal közelebb lévő Németország, Anglia, Franciaország, vagy éppen az orosz piac, de érdemes figyelni Észtországra, Svédországra és Romániára és újabban Törökországra is. Mivel egy tízmilliós országban a nemzetközi terjeszkedés az egyetlen valódi lehetőség, annak a startupnak, aki nem ebben gondolkodik, nem érdemes világhírt vizionálnia. Amerika nagyon elöl jár a kockázati tőkebefektetések és a startup kultúra tekintetében, és Anglia is, úgyhogy elég kézenfekvő alternatíva – de nem az egyetlen lehetőség.

A külföldi piacra lépés ugyan tőke nélkül nagyon nehéz, de nem lehetetlen. A siker kulcsa az, hogy nem nézelődni kell kimenni külföldre, hanem a LinkedIn segítségével fel lehet venni a kapcsolatot az adott piacon és adott országban „képben lévő” emberekkel már itthonról – a közösségi oldalakon sokkal inkább elérhetőek ezek az emberek, mint az irodájukon keresztül. A kint tartózkodást jól meg kell tervezni, és akkor van remény a sikerre. Ha sikerül megtapadni egy nagyobb piacon, már az ottani tőkére is lehet számítani, és várhatóan lesznek következő befektetési körök.


 
 
CC BY NC SA