Így terveznek azok, akik mindig elérik a céljaikat!

Több kutatás is kimutatta, hogy gyakrabban érik el céljaikat azok, akik le is írják azokat. Hogy tényleg célravezetőek és elérhetőek legyenek, kövesd az alábbi 5 pontot, melyet Michael Hyatt ajánl a figyelmünkbe. A cikk a DebrecenBar.com oldalon jelent meg.

Elég sok céggel, startuppal, meg hát mily meglepő, emberrel is találkozom nap mint nap, akiktől elég gyakran megkérdezem, mi a céljuk. Erre általában mindenkinek van valami válasza: megnövelni a bevételeket, új állást találni, stb. De mikor megkérdezem azt, hogy leírták-e valaha is ezeket a célokat, nos akkor már kevesebb igen választ hallok. Annak ellenére, hogy nagy általánosságban azért mindenki tudja, és nem egy kutatás kimutatta, hogy sokkal többen elérik céljaikat azok, akik le is írják azokat. Szóval, ha sikeres akarsz lenni, akkor legjobb, ha összeírod a céljaid! És hogy ezek tényleg elérhetőek, jól megfogalmazottak és célravezetőek legyenek, kövesd az alábbi 5 pontot, melyet Michael Hyatt, az USA egyik legnagyobb könyvkiadójának korábbi vezetője, és több best seller könyv írója ajánl a figyelmünkbe.

Kevés célod legyen

Több tanulmány is kimutatta, hogy nem tudsz 5-7 dolognál többre fókuszálni egy időben. Néha bizony a kevesebb több tud lenni! Ezért határozunk meg a cégünknél minden negyedévre 3 fő célt, amit el akarunk érni. És tilos csalni úgy, hogy egy nagyobb cél valójában 3 másikat foglal magában! Ez a melegágya annak, hogy elveszted a fókuszt, és nem fogsz elérni semmit! Inkább figyelj csak kevés dologra, amiket fejben tudsz tartani, és akkor is el tudsz ismételni, ha álmodból ébresztenek fel!

A céljaid legyenek “SMART”-ok

A SMART valójában egy mozaikszó, melyet gondolom elég sokan ismertek!

Specific (Specifikus)

Tehát legyen elég jól leírt, körülhatárolt. Szerinted az alábbi két cél közül melyik lesz jobban megfogható, és így könnyebben elérhető?

  • Rossz példa: Növeljük a cégünk bevételeit.
  • Jó példa: Növeljük a cégünk bevételeit 30 %-kal év végéig havonta 10 újabb termék eladásával.
Measurable (Mérhető)

Minden célod legyen mérhető. Egyik korábbi főnököm mondta, hogy legjobban azok a dolgok fognak növekedni, fejlődni, amiket folyamatosan figyelünk, folyamatosan mérünk. És ez teljesen így van. Olyan dolgon nem tudsz változtatni, amit nem mérsz meg. Honnan tudnád, hogy csillapítanod kell a lázad, ha nem is tudod hogy lázad van? Ezt pedig csak úgy tudod meg, ha fogod a lázmérőt, bedugod ahová épp kell, és megméred.

  • Rossz példa: Többet spórolok, mint tavaly.
  • Jó példa: 10 ezer forinttal többet spórolok havonta, mint a tavaly decemberben.
Actionable (Akció orientált)

Ez olyasmit jelent, hogy ha kitűzöl valami célt magadnak, az meg tudd tenni, végrehajtásra ösztönözzön. Ezt pedig úgy tudod legjobban ösztönözni, ha minden célod egy cselekvő igével kezdődik.

  • Rossz példa: Szeretnék megszerezni egy nyelvvizsgát.
  • Jó példa: Leteszem a középfokú nyelvvizsgát 1 éven belül.
Realistic (Valós, elérhető)

Valós célokat tűzz ki magad elé. Tudd, hogy meddig tudsz elmenni, és tudd azt is, hogy meddig akarsz elmenni. Ha ez a kettő találkozik, akkor az egy szerencsés egyveleg. Óvatosan kell bánni ugyanis a célok meghatározásakor a mértékkel, mivel ha túl kicsire teszed az elvárásokat, akkor nem fogsz fejlődni, ha pedig túl magasra, akkor folyton demotivált leszel amiatt, mert nem sikerült elérned azt, amit elterveztél. Egyik véglet se jó, meg kell találni az arany középutat. Ehhez ismerned kell magad, és gyakorolnod elég sokat. És ne add fel akkor sem, ha nem igazán megy ez az első időkben, hidd el sikerülni fog!

  • Rossz példa: Megmászom a Himaláját, oxigénpalack nélkül.
  • Jó példa: Végigmegyek egy 50 kilométeres teljesítménytúrán.
Time-bound (Behatárolt, időhöz kötött)

Minden célod legyen időhöz kötött. Különben úgy elnyúlik mint a rétestészta. Minden cél határidő nélkül csak egy álom. Ahogy mondani szokták, a határidő a legjobb múzsa. És most nyugodtan mindenki tegye a szívére a kezét, és vallja be, hogy így van.

Írd le a céljaid

Ez egy kritikus pont. Írd le a céljaid, akkor is, ha épp nem készítesz hozzájuk egy tervet, hogy miként fogod őket elérni, vagy ha nem kezdesz velük semmit. Ha valamit leírsz, akkor már megmozdul benned valami, meglesz benned a szándék, folyton emlékeztetni tudod magad, és elindul egy folyamat a megvalósítás felé. És hát nem utolsó sorban, mert tanulmányok is mutatják, hogy azok, akik leírják a céljaikat, sokkal könnyebben érik el azokat.

Rendszeresen ellenőrizz

Ha leírod a céljaid, az egy jó kezdőlökés. Az igazán hatásos az tud lenni, ha ezeket a célokat gyakran és rendszeresen újra előveszed, átgondolod, és ellenőrzöd. Ez vezet a megvalósításhoz. Mindig, mikor előveszed, és ellenőrzöd a céljaid megkérdezed magadtól, hogy ok, itt tartok most, de mi a következő lépés ahhoz, hogy el is érjem ezt a célt? Ellenőrizheted a céljaid naponta, hetente, havonta, negyed évente, évente, de a lényeg, hogy a cselekedeteid mindig ezek a célok mozgassák.

Oszd meg ezeket

Igen, mondd el azoknak, akik úgy gondolod, hogy segíthetnek a céljaid elérésében! Feleségednek, barátodnak, tulajdonostársadnak, szomszédodnak, stb. A lényeg, hogy az illető, akivel a dolgot megosztod ne legyen destruktív, visszahúzó, de azért legyen kritikus és motiváló, ösztönző. Nem terem minden bokorban ilyen, de azért nem is olyan ritka, mint gondolnád. Csak nézz szét a környezetedben!

Célok meghatározása nem hülyeség! Jópár pszichológia órát sikerült végigülnöm, amiből annyi azért megmaradt, hogy a sikeres, boldog emberek egyik titka az, hogy folyamatosan tudnak fejlődni, folyamatosan újabb és újabb célokat képesek elérni, és így felül tudják magukat teljesíteni. Szóval, ha még nincsenek akár személyes, akár üzleti terveid, akkor javaslom, hogy szánj rá egy-két órát és meglátod, nem fogod megbánni.

Eredeti angol szöveg: http://michaelhyatt.com/goal-setting.html


 
 
CC BY NC SA