Magyar fiatalok a berlini startup rengetegben

A Berlini Statisztikai Hivatal adatai szerint 2980 regisztrált magyar él a fővárosban. Mi csalogatja a magyarokat a német fővárosba? Milyen munkalehetőségek vonzzák a képzett fiatalokat? Interjúnkban berlini székhelyű cégek magyar menedzserei válaszolnak.

Berlin néhány éve felkapott startup-város lett, nem véletlenül ragadt rá a Silicon Allee elnevezés, amely a startup-világ központjára, a San Franciscó-i Silicon Valley-re utal. Csupán 2011-ben több mint 500 innovatív e-commerce vállalkozást alapítottak a német fővárosban, a német kereskedelmi kamara előrejelzése szerint 2020-ig kb. 100.000 új munkahelyet teremtenek a startupok.

A berlini startupok burjánzásának több oka is van, egyrészt más fővárosokhoz képest Berlin viszonylag megfizethető, valamint sokszínű kultúrájával vonzza a különböző országok tehetségeit, így ha egy cég gyorsan szeretne terjeszkedni a világban, nem kell sokáig keresnie például az egzotikusnak számító magyar anyanyelvű képzett munkaerőt. A városban immár legalább 10 olyan, nagyvállalattá nőtt startup működik, amely hazánk piacán is jelen van.

Magyarokat kérdeztünk, milyen a német fővárosban élni és egy berlini startupnál dolgozni. Interjúnkban a berlini székhelyű ELITTÁRS, Foodpanda és ShopAlike magyar menedzserei válaszolnak.

Elsőként nézzük a német eDarling „testvérét”, amely 2012 decemberében ELITTÁRS néven lépett be a magyar piacra. A Rocket Internet startup inkubátorház érdekeltségi körébe tartozó német vállalat jelenleg több mint 330 alkalmazottat foglalkoztat, 40 különböző országból. A 10 fős magyar csapat élvezi a startup-mentalitást.

„A vezetőség törekszik arra, hogy az alkalmazottak megértsék a vállalat működését és így aktív részesei legyenek a fejlesztéseknek, éppen ezért minden munkatárssal rendszeresen megosztják a vállalat fejlődésének adatait, a sikereket, kihívásokat és a jövőre vonatkozó terveket. A legszembetűnőbb, hogy a vállalat milyen tudatosan kerüli a hierarchikus berendezkedést. A csapatok nagy termekben közösen dolgoznak, ami elősegíti a gyors és közvetlen kommunikációt. Ötleteket, javaslatokat akár rögtön a vezetőséggel is meg lehet osztani, hiszen ők sem külön irodában ülnek, mindenkitől elzárva, hanem az alkalmazottak mellett és között dolgoznak” – számol be Tabiczky Zsófia, a magyar csapat vezetője.

Az ugyancsak Rocket Internet érdekeltségi körébe tartozó online ételszállítót, a Foodpandát sem kell bemutatni a hazai közönségnek. A cég gyors ütemben terjeszkedik, ami mindig nagy előkészületet igényel, ezért nap mint nap újabb kihívásokkal kell megbirkóznia csapatnak. A Foodpandánál is mindig nyitott az új ötletekre a vezetőség, nem számít, hogy ki milyen pozícióban dolgozik, ha a javaslata segíti a vállalat fejlődését.

„Berlinben mindenki szeretne valamit létrehozni, vagy valaminek a létrehozásában részt venni. A város sokkal szabadabb, nincsenek öltözködési kötöttségek, és a cég sok mindenben igyekszik kényelmesebbé és kellemesebbé tenni a hétköznapokat, törődnek az alkalmazottakkal. Nyilvánvalóan ez csak úgy működik, ha mindenki betartja az alapszabályokat. Nagyon fontos azonban, hogy az ember elkötelezett legyen a cég filozófiája mellett, higgyen az üzlet sikerében és mindennap küzdjön a kitűzött célokért. Különben nincs értelme bemenni dolgozni.” – foglalja össze tapasztalatait Hornyák Lilla.

A harmadik magyar oldal, a ShopAlike.hu célja, hogy egy fedél alá hozva az összes online bolt kínálatát és leegyszerűsítse az online vásárlást. Az oldalt a 2009-ben alapított Visual Meta GmbH működteti, amely 2011 óta az Axel Springer tulajdonában áll és időközben már 15 európai országban lépett piacra. A cégben egyenrangúként kezelik az összes ország piacát, legyen szó a nagy francia ShopAlike-ról, vagy a 3 fős magyar csapat irányította hazai oldalról.

„A legnagyobb kihívás a magyar team számára, hogy a hazai piacon 'a nagy játékosok' mint a Zalando vagy az Amazon még nincsenek jelen, így ezeket nem lehet integrálni a rendszerbe, azonban hatalmas lehetőség, hogy az e-kereskedelem sokkal nagyobb ütemben fejlődik hazánkban, mint a nyugat-európai országokban.” – összegezte Szentirmay Anna, a ShopAlike magyar országmenedzsere.

Mindhárom cég magyar csapata azt tartja legfőbb előnynek, hogy a startupok rendkívül jó tanulási lehetőséget biztosítanak. Mivel a berlini központból irányítják az összes ország internetes szolgáltatását, a csapatok könnyen tudják egymás tapasztalatait hasznosítani, új kihívások esetén pedig  gyorsan lehet tanácsot kérni. Mindemellett rendkívül érdekes figyelemmel kísérni, hogy az egyes országok oldalai hogyan fejlődnek, milyen megmérettetésekkel néznek szembe a munkatársak az egyes piacokon és mit sajátíthatnak el más nemzetek munkakultúrájából.


 
 
CC BY NC SA