Mikor egy üzleti tervet raksz össze, például egy web-alapú szoftver szolgáltatásnál, vannak olyan kulcs fontosságú részek, amiket amiket nem hagyhatsz ki. Az alapvető indikátorokon felül – eladások előrejelzése, nyereségek és veszteségek, cash flow és a mérleg – itt van 8 hasznos mutató, ami jól kiegészíti az üzleti tervedet.
1. Tervezett forgalom: A leghasznosabb és sokak által használt tervek megbecsülik a jövőbeli egyedi látogatókat levetítve havi szintre. Ezt a számot időnként érdemes lekövetned. A látogatások száma szintén hasznos, mivel a látogatások száma és az egyedi látogatók kombinációja megmutatja, hogy mennyien térnek vissza időről-időre. Az oldalon eltöltött átlagos idő is jól jön, főként, ha gyakori időszakonként le tudod követni. A találatok – megnyitott oldalak száma és megnézett képek száma – már nem jó mérőszámok.
2. Konverzió: ez akkor történik meg, amikor az oldaladon böngésző személy arra a döntésre jut, hogy feliratkozik az oldalad követésére. A freemium termékedhez (ami egy ingyenes alap verzió a termékedből, és nagyban segíthet abban, hogy fizetős feliratkozókat szerezz) célszerű megvizsgálni a látogatások számát és a freemium termékhez tartozó konverziót. A másik mutatószám lehet az a konverzió, ami a freemium és a fizetős termék között jön létre.
3. Kopás: a kopás egy olyan mutató, ami megmutatja, hogy hány százalék esik ki a freemium és hány százalék a fizetős feliratkozók közül. Egyesek azonban az átlagos hónapok számával számolnak, generálva egy vásárlónkénti termék életgörbét/ termék élettartamot. Mindkettő nagyjából ugyanazt mutatja.
Ezen alapvető forgalmi kimutatások mellett, itt van még pár esszenciális mutató egy alapvető üzleti modellhez és az üzlet folyamatosságának vizsgálatához:
4. Új vásárló bekerülési értéke: Ez magában foglalja a fizetés/rákattintást (pay-per-click) és az egyéb marketing törekvéseket átlagolva a fizetős vásárlóidra. Oszd el azokat a költségeket, amit az eladás elősegítésére és a marketingre költesz a vásárlóid számával. Ez a mutató lesz az egy új vásárlód bekerülési értéke.
5. Vásárlói élettartam értéke: szoros kapcsolatban áll a fent említett kopással. Szorozd meg a havi átlagos bevételedet feliratkozónként azoknak az átlagos hónapoknak a számával, amit egy feliratkozó nálad tölt. Tehát átlagos bevétel/fő/hónap*átlagos feliratkozói hónapok száma.
6. Fedezeti arány: ez egy számítás, ami megmutatja, hogy mennyi pénz kell ahhoz havonta, hogy az üzlet fennmaradjon. Ez tartalmazza a béreket, a marketinget, stb. Ez a ráta normális esetben úgy változik, ahogy az üzlet fejlődik.
7. Kifutási idő: hónapban mérjük, megmutatja, hogy a fedezeti aránnyal számolva mennyi ideig tudjuk pénzügyileg egyenesben tartani a céget. Pl.: a fedezeti arány havi 300e HUF-ot mutat, és kb. 1,2m HUF előrelátható bevételünk van, így a kifutási idő 4 hónap.
8. Bevételek: Az eladások előrejelzése már tartalmazta a bevételt. Azért emelem itt ki még egyszer, mert rendkívül fontos mutató az üzlet méretének és a folyamatosságának mérésekor. Nem tartalmazza a beruházásokat és a hiteleket, de tartalmazza a szállításokat, az eladásokat és a szolgáltatások bevételeit. Ez egy egyszerű kimutatása annak, hogy mennyi pénz folyik be egy hónapban.
Ezeken felül egy jó üzleti tervben becsléseknek, előrejelzéseknek, magyarázó feltételezéseknek és mozgatórugóknak kell szerepelniük, megmutatva, hogyan változnak a jövőben ezek a mutatók. Ideális esetben a fent említettek elegendőek lesznek az elkövetkezendő 12 hónapban esetleg az elkövetkezendő 1-3 évben arra, hogy a folyamatokat figyelemmel kísérd.
Általában a változás megfigyelése sokkal fontosabb, mint egy-egy durva mutatószám egy adott időpontban. Ezek a tervek nem csak adatokat szolgáltatnak, hanem meg tudod mutatni velük, hogy a múltban meghozott döntéseid hogyan hatottak ki a jelenre. Így a jövőbeli döntéseidet is ezekre tudod alapozni.
Eredeti angol nyelvű forrás: Tim Berry - 8 ingredients every app and software business plan needs