Kék Óceán Stratégia: az érintetlen, verseny nélküli piaci tér

Az üzleti világban a Kék Óceán egy új módszertan, amely meghökkentő eredményeket produkálhat. A stratégia lényege, hogy ne azokon a terepeken versenyezzünk, ahol már kiélezett harc folyik, hanem keressünk új területet. A cikk a DebrecenBar.com oldalon jelent meg.

Az üzleti világban nem éppen a nyaralás, egy exkluzív táj jelenti a „Kék Óceán” („Blue Ocean”)-t. Ez egy egészen új módszertan, egyfajta stratégia, amely meghökkentő eredményeket produkálhat. A különböző ismert stratégiákkal és az üzleti tervezéssel szemben a Kék Óceán Stratégia még nem terjedt el a szakmai köztudatban. Dacára annak, hogy az elnevezés egyfajta reklámfogásnak tűnik, a módszertant komolyan kell venni, mert nem íróasztal mellett fantáziálva találták ki, hanem a gyakorlatból lesték el (100 évre visszamenőleg vizsgálták meg különböző cég, vállalatok sikertörténeteit, melyek által a kék óceán stratégiát, mint kifejezést hozták létre), s ezt nagyon jó szemmel tették.

A „vörös óceánok” képviselik az összes ma létező iparágat, melyek ismert piaci térrel rendelkeznek, ahol az iparágak pontosan körülírtak. A „kék óceánok” jelentik a még ismeretlen, érintetlen piacokat, melyek a keresletteremtés, a profitabilis növekedés lehetőségeit jelentik. A béke és nyugalom szigete ez: a kék óceán, mely a végtelen lehetőségek szimbóluma. A kék óceán üzleti modell lényege, hogy nem a versenytársakat kell figyelni, hanem azt, mivel lehetne a nem-fogyasztókat is a termékre rávenni. Ez a stratégia a régi szokásoktól való szakításra és új elemek bevonására sarkall.

W. Chan Kim és Renée Mauborgne, a Kék Óceán Stratégia című könyv írói azt állítják, hogy el kell felejteni a jó öreg beidegződéseket és stresszhelyzeteket. Ne azokon a terepeken versenyezzünk, ahol már kiélezett harc folyik, hanem keressünk új területet. Tekintsünk vissza az időben 100 évet és tegyük fel a kérdést: akkoriban hány ma ismert iparág volt ismeretlen? Az autóipar, a repülés, az egészségvédelem, a mobiltelefon-gyártás. Akkoriban mind-mind kék óceán volt, egy-egy új piaci tér. De a kérdés így is feltehető: vajon hány ma még ismeretlen iparág fog „X” év múlva létezni? Erre a válasz megint csak az, hogy nagyon sok.

Tehát a valóság az, hogy az iparágak folyamatosan alakulnak, fejlődnek, a piacok bővülnek, és rengeteg kék óceán jön még létre, s emellett a vörös óceánok csak telítődnek, egyre sötétebbé válnak. Bár a stratégiák középpontjában még mindig a vörös óceán stratégiák állnak, hisz ez az ismert, ahol a verseny fennáll, de az is igaz, hogy sokkal jobban elérhetők a vállalat célok a kék óceánok segítségével.

A kék óceánok stratégiájának sarokköve, hogy a konkurencia leküzdésére való összpontosítás helyett a verseny jelentőségének megszüntetésére fókuszálunk úgy, hogy az érték tekintetében a vevők és a vállalatok számára egyaránt ugrásszerű fejlődést hozzunk létre, s így olyan új piaci teret teremtsünk, ahol nincs verseny. Az értékre és az innovációra egyforma hangsúlyt helyez. Nem más, mint a stratégiáról való gondolkodás, és a stratégia végrehajtásának új módja, amely kék óceán megteremtéséhez, ily módon a versenyből való kitöréshez vezet.

A Kék Óceán Stratégia szisztematikusan vezet végig azon a csoportos agytornán, melynek eredményeképpen olyan piacokra bukkanhatunk, ahol még nincs senki, ahol még kék az óceán, és nem véreznek el céljaink a költségcsökkentés, illetve az árverseny csapdáiban. Persze amint megtaláltunk egy kék óceánt, egyben biztosan is lehetünk abban, hogy már minden korábbi versenytársunk eszeveszetten tempózik felénk. Nincs sok időnk, de a lépéselőny éppen elég: mire ideérnek, mi már megint új vizeken hajózunk.


 
 
CC BY NC SA