Egy sikeres márkánál a névválasztás kritikus fontosságú. A különböző tényezők közötti aprólékos egyensúlyozás is hozzátartozik ahhoz, hogy egy kimagasló nevet találj ki. A Fast Company összegyűjtött öt tippet a névadáshoz, amiket érdemes megfontolni mielőtt megmásíthatatlanul bevésik a vállalkozás nevét a cégjegyzékbe.
1. Legyen stratégiád
Ha úgy gondolod, hogy majd keresgélés közben ráakadsz a megfelelő névre, akkor még most szólunk, hogy csak frusztrációkhoz vezető úton haladsz. A helyzet az, ha nem tudod mit keresel, akkor valószínűleg nem is fogod megtalálni. Egy jól átgondolt névválasztási stratégiát kell létrehoznod, ami figyelembe veszi a hosszú és rövidtávú célokat, és átvezet a névadás kreatív folyamatán. A megfelelő név az, ami egybeforr a stratégiáddal és megfelel a főbb céloknak.
2. Tárgyilagos nevet válassz
A nevekhez akaratlanul is érzelmeket társítunk, így mindenki a személyes élményei, és tapasztalati mentén gondolkodik, éppen ezért nehéz konszenzusos döntést hozni. A lényeg nem az, hogy megtaláljuk azt a nevet, amit mindenki szeret, hanem azt amelyik a legjobban fog működni. Tehát a siker kulcsa az, ha a stratégia és a célok figyelembe vételével hozzuk meg a döntést.
3. Legyél eredeti, ne pedig trendi
A márkaépítés az egyedi arculat és megjelenés megteremtéséről szól. A legjobb, ha a név egyben pozicionálja is a terméket. A névnek nemcsak kívánatossá kell tennie a terméket, de segítenie kell a megkülönböztethetőségét is. A vásárlók termékhez kapcsolható élményei egybeforrnak majd a márkanévvel. Ahelyett, hogy a névadási trendeket követnéd, inkább válaszd a meg nem alkuvást és az eredetiséget.
4. Brandépítés szabályai
A legjellemzőbb hibák egyike, hogy úgy ugranak fejest a névadási folyamatba, hogy nem veszik előzetesen fontolóra, hogy milyen fajta nevet válasszanak, milyen irányba induljanak. A név lehet valamire utaló, kifejező, leíró vagy általános. Egy bizonyos helyzetnek megfelelő optimális név sok tényezőn múlhat, a célközönségen, a költségvetésen, vagy akár a terjeszkedési lehetőségeken is.
5. Ne a vásárlóé legyen az utolsó szó
Fontos, hogy különbséget tegyünk a fogyasztók véleményét meghatározó tényezők (pl.: jártasság, személyes asszociációk és tűréshatár) és aközött, mi is kell egy kimagasló brand megalkotásához. Nyilvánvalóan, a fogyasztókkal is kapcsolatban kell lennie a márkának, de a hozzájárulásuk csak egy a sok közül a kiválasztásnál.
Eredeti angol nyelvű cikk: Haviland, Lynn (2014): Everything you need to know about naming your company