5 tipp, hogy miként kezdj bele a céged, terméked elnevezésébe

Egy névválasztás örömmel teli és kreatív folyamat, de könnyen átfordulhat frusztrációba, amikor kiderül, hogy az cím már foglalt, mások már levédték, vagy nem tudsz választani a sok felmerülő ötlet közül. Kovács Miklós cikke a DebrecenBar.com oldalon jelent meg.

Egy sikeres márkánál a névválasztás kritikus fontosságú. A különböző tényezők közötti aprólékos egyensúlyozás is hozzátartozik ahhoz, hogy egy kimagasló nevet találj ki. A Fast Company összegyűjtött öt tippet a névadáshoz, amiket érdemes megfontolni mielőtt megmásíthatatlanul bevésik a vállalkozás nevét a cégjegyzékbe.

1. Legyen stratégiád

Ha úgy gondolod, hogy majd keresgélés közben ráakadsz a megfelelő névre, akkor még most szólunk, hogy csak frusztrációkhoz vezető úton haladsz. A helyzet az, ha nem tudod mit keresel, akkor valószínűleg nem is fogod megtalálni. Egy jól átgondolt névválasztási stratégiát kell létrehoznod, ami figyelembe veszi a hosszú és rövidtávú célokat, és átvezet a névadás kreatív folyamatán. A megfelelő név az, ami egybeforr a stratégiáddal és megfelel a főbb céloknak.

2. Tárgyilagos nevet válassz

A nevekhez akaratlanul is érzelmeket társítunk, így mindenki a személyes élményei, és tapasztalati mentén gondolkodik, éppen ezért nehéz konszenzusos döntést hozni. A lényeg nem az, hogy megtaláljuk azt a nevet, amit mindenki szeret, hanem azt amelyik a legjobban fog működni. Tehát a siker kulcsa az, ha a stratégia és a célok figyelembe vételével hozzuk meg a döntést.

3. Legyél eredeti, ne pedig trendi

A márkaépítés az egyedi arculat és megjelenés megteremtéséről szól. A legjobb, ha a név egyben pozicionálja is a terméket. A névnek nemcsak kívánatossá kell tennie a terméket, de segítenie kell a megkülönböztethetőségét is. A vásárlók termékhez kapcsolható élményei egybeforrnak majd a márkanévvel. Ahelyett, hogy a névadási trendeket követnéd, inkább válaszd a meg nem alkuvást és az eredetiséget.

4. Brandépítés szabályai

A legjellemzőbb hibák egyike, hogy úgy ugranak fejest a névadási folyamatba, hogy nem veszik előzetesen fontolóra, hogy milyen fajta nevet válasszanak, milyen irányba induljanak. A név lehet valamire utaló, kifejező, leíró vagy általános. Egy bizonyos helyzetnek megfelelő optimális név sok tényezőn múlhat, a célközönségen, a költségvetésen, vagy akár a terjeszkedési lehetőségeken is.

5. Ne a vásárlóé legyen az utolsó szó

Fontos, hogy különbséget tegyünk a fogyasztók véleményét meghatározó tényezők (pl.: jártasság, személyes asszociációk és tűréshatár) és aközött, mi is kell egy kimagasló brand megalkotásához. Nyilvánvalóan, a fogyasztókkal is kapcsolatban kell lennie a márkának, de a hozzájárulásuk csak egy a sok közül a kiválasztásnál.

Eredeti angol nyelvű cikk: Haviland, Lynn (2014): Everything you need to know about naming your company


 
 
CC BY NC SA