Elkészült az első hazai inkubátor jelentés, 11 szereplőt vizsgáltak

Hazánk épülő startup világában gomba módra szaporodnak az inkubátorok, akcelerátorok, valamint a tanácsadó cégek. A BDO és a Frazir elsőként mérte fel a startup cégeket segítő inkubátorok piacát, amelynek során összesen 11 piaci szereplőt vizsgáltak.

Magyarország egyre pezsgőbb startup világában gomba módra szaporodnak az induló vállalkozások fejlődését támogató inkubátorok és az ezekkel közeli rokonságot mutató tanácsadó cégek. Jelenleg 11 olyan üzleti és technológiai inkubátor működik az országban, amely irodai férőhelyet, komplex szolgáltatás-portfóliót, befektetést és globális kapcsolatrendszert is nyújt, miközben folyamatosan fogadja a jelentkező startupokat.

A 11 beazonosított inkubátor többsége specializálódott egy vagy néhány szektorra, iparágra. A fókuszterületek nagy része az informatikai és infokommunikációs, valamint a bio- és gyógyászati technológiai tevékenységeket fedi le. Földrajzi fókuszt vizsgálva szinte valamennyi inkubátor kijelöl valamilyen célpiacot, elsősorban az USA-t, Közép-Európát vagy az EU-t véve célkeresztbe, de több inkubátor ázsiai célpontokat is megadott a felmérés során.

Az inkubátorok leggyakrabban tőkebefektetés formájában adnak forrást. Miközben mindannyian rendelkeznek tőkebefektetői háttérrel, az akkreditált technológiai inkubátorok (ACME, Aquincum Inkubátor, Digital Factory, iCatapult) a startup pályázatokhoz kötődően állami forrásokat is tudnak az általuk támogatott projektekhez rendelni.

A felmért 11 inkubátor mindegyike jelenleg is fogad jelentkezőket. Éves időtávban egy inkubátor jellemzően 6-10 projekttel tud dolgozni. Az inkubáció időtartamában nagy szórás mutatkozik: egyes cégek 6-12 hónapos időtartamos időszakot vállalnak fel, másutt az 1-2 éves közös fejlődési szakasz a jellemző, de előfordul 60 hónapos inkubációs időtartam is.

Az inkubátorok a projekteket általában többlépcsős folyamat során választják ki, melyben a legjellemzőbbek az online adatlap, továbbá egy egyoldalas ismertető, azaz a one-pager benyújtása, amit általában interjúk (gyakran online vagy video formában) és prezentációk követnek. A kiválasztás a leggyorsabb esetben is néhány hét, de jellemzőbb, hogy a felek a megállapodásig 2-3 hónap alatt jutnak el. A jelentés bemutatja az egyes inkubátorok kiválasztási módszertana mögött rejlő szempontrendszert is, jó tanácsokkal ellátva a startupokat.

A kiválasztás során elsősorban azt mérik fel, hogy a projektgazda mennyire van tisztában az ötletének főbb paramétereivel (mire ad megoldást, kik a potenciális vevők, hogyan éri el őket, kik a versenytársak stb.), és előny, ha üzleti modellt és/vagy pénzügyi tervet tud bemutatni.

Az inkubátor jelentés letölthető PDF formátumban, további információk elérhetők a www.inkubatorjelentes.hu oldalon.


 
 
CC BY NC SA