Izrael valójában az innováció nemzete, ez pedig jóval tágabb fogalom a startupoknál. Ebben a nyolcmilliós országban minden tízedik ember gondolkozik innovációban. Az exportjuk 51 százalékát a technológia adja, évente 600 startup jön létre, ezzel az egy főre eső startupok száma a Szilícium-Völgyet kivéve a világ összes statisztikáját meghaladja.
2013-ban az exitek elérték a 6,6 milliárd dollárt, ebből 4,2 milliárdot fedezett kockázati tőke. Ugyanebben az évben a tranzakciók száma kicsit csökkent 2011-hez képest, de nagyobb tételekről beszélünk. 2014-ben az internet szektor vezette a tőkebevonás listáját. 250 ezer ember dolgozik a csúcstechnológia szektorban, ez a munkaerő több mint 10 százalékát jelenti.
Itt működik továbbá az Egyesült Államokon kívül a legtöbb multinacionális kutatás és fejlesztés központ, szám szerint 250. A világ vezető technológiai nagyvállalatainak fele jelen van Izraelben, ezért az alkalmazottak fele multinál dolgozik a csúcstechnológiai szektorban.
Miért éppen Izraelben? Sok jó válasz kínálkozik erre a kérdésre, ahogy sok kevésbé helytálló is. Egyetlen korrekt megoldás helyett álljon itt néhány tény.
Izraelben minden a vállalkozói kultúra fejlődésére biztat. Ez a nép szeret kockázatot vállalni. Ahogy számos korábbi nemzedék számára az orvosi és az ügyvédi pálya, a mai világ hősi útja az innováció.
Egyáltalán nem elhanyagolható a katonai tapasztalat: az a valóban nagyon népszerű kétéves kiképzés valódi vezetői képességeket fejleszt a résztvevőkben, csapatmunkára tanít és technológiai tudást is ad. A katonaviselt huszonévesek túlestek azon, hogy 200-500-800 embert irányítsanak, pedig 18 éves gyerekként vonultak be.
Nagyon releváns a kudarckultúrájuk. Ha valami nem sikerül, úgy tekintik, egyszerűen része a tanulásnak, így kifejezetten értékes tapasztalat. Mint az előadók kiemelték, Izraelben mindennapos dolog, hogy aki vállalkozik, belebukik. Aztán újrakezdik, talán megint sikertelenül hagyják abba, és ismét belevágnak az üzletbe – senki nem kritizálja őket ezért.
Az újrakezdés fontossága mellett fontos az üzleti, vállalkozói kultúra. Tisztában vannak a gyakorlati részletekkel üzleti tervtől forrásszerzésig, ilyen ismeretekkel felvértezve pedig könnyebb vállalkozást indítani.