A sikeres startupok titka

A legismertebb hazai startupok nyomdokain indulók mindegyike másban látja az üzleti világ illékony összetevőjét, a sikert. Ennek titkát kutatta Turcsán Tamás körkérdésében, amelynek eredményéről a Player.hu oldalon megjelent cikkében írt.

A napokban jelent meg Ruzsa Dóra pszichológus és sikerkutató könyve, 25 kiemelkedő magyar sikerképlete címmel. Ez adta az ötletet, hogy megvizsgáljuk a startup világ szereplőinek motivációit, elkérjük a már sikeresek titkos receptjét.

A játékos

Fehér Gábor jelenleg a Disney Interactive vezetőjeként a hatalmas kiadó teljes digitális portfóliójának vezetője, mintegy húsz éve a Guru Magazin egyik alapítójaként szeretett bele a játékprogramok színes világába. Később az egyik első hazai játékfejlesztő cég alapítójaként, az egyik legelső nemzetközi játéksiker – az Imperium Galactica – egykori fejlesztőjeként jól ismeri a célba érés örömét, a zsákutcák és tévutak bonyolult labirintusát.

„A siker – egybeesik az egyéni ambíciókkal – nem lehet úgy sikert elérni, hogy megvizsgáljuk, mi sikeres a piacon, és megpróbáljuk megvalósítani azért, hogy mi is sikeresek legyünk. A siker – tapasztalatom szerint – egybeforr egyfajta megszállottsággal, egy jó értelembe vett őrültséggel – kitartással, eltántoríthatatlansággal. Amikor sikeres voltam, többször is megtörtént, hogy fizetés nélkül mentem haza. A család szempontjából ez nem volt siker, én viszont boldog voltam, hogy azt csinálhattam, amit akarok – a siker jóval később érkezett el. Szerintem egy boldog, kiegyensúlyozott ember lehet sikeres – ha valaki görcsösen akarja, ha nagyon sikeres akar valaki lenni, az nem működik.”

A példakép

Halácsy Pétert, a Prezi egyik alapítóját nem igazán kell bemutatni a hazai startuppereknek, sokan azonban nem tudják, hogy az [origo] egyik webes fejlesztőjeként kezdte a pályafutását. Mára egy nemzetközileg ismert vállalkozás egyik vezetőjeként, mintegy 100 fős csapatot irányít a siker kacskaringós útján. A Prezit több mint tízmillió felhasználó használja világszerte.

„Szerintem azért tartunk itt, mert egy jó termék, ötlet mögé egy olyan csapat állt, amely bízott abban, hogy lehet sikereket elérni, és ma is keményen dolgozik ezért. Eredményeink 95 százaléka abból ered, hogy nagyon odafigyelünk arra, hogy csak a valós teljesítményt értékeljük pozitívnak. Nem számít, ki honnan jött, milyen nemű, mi a pozíciója, jobbos vagy balos, mennyire hangos, az számít, mit tett le az asztalra, és mit csinál most. Minden érv valid, ha igaz. Elfogadjuk azt, hogy sokkal többet kell teljesítenünk, mint más szilíciumvölgyi vállalkozóknak például, mert külföldről jövünk. Ja, és kevésbé gondoljuk, hogy másoktól függünk, mindenért magunkat okoljuk.

Egyébként nem értékelem úgy, hogy sikeresek vagyunk. Minden egyes mérföldkő után jön egy másik. Én sokkal inkább a kihívásokat látom, mint a sikereket. Persze az egyik legnagyobb magyar internetes cég vagyunk, de mit számít ez a világversenyben? Egyébként személyesen nem a siker a legfontosabb szerintem nekünk, hanem hogy úgy érezzük mindig, hogy fejlődünk.”

Az újító

Csikos Péter 2005 óta az innováció különböző területein – Valdeal, CEU – számos sikert és kudarcot követett végig. Most a Gravity Rock Solid Recommendations elnöki székében egy magántulajdonban levő technológiai vállalkozást vezet, amely aktívan jelen van Európa több országában és az Egyesült Államokban is. Világszerte több mint hatvan ügyfelüknek szolgáltatnak ajánlórendszer-megoldásokat. Jelen vannak a kábeltévé/IPTV üzletágban, az elektronikus kereskedelemben és a digitális médiában.

„Siker többféle van, és teljesen más a percepciója Magyarországon és külföldön. Nagyon sok olyan cég van, amely csak »Magyarországon világhírű«, tehát határainkon túl senki nem ismeri őket, ők azonban igyekeznek magukról ezt a látszatot kelteni. A Gravity nem szeretne ilyen lenni, ezért azt gondolom, hogy a Gravity még nem sikeres. Sikeres akkor lesz, ha a vízióját (az egyes képernyőkön eltérő tartalom fogyasztási szokások megértése, elemzése, és ennek megfelelő keresztajánlások) abban az iparágban, ahol tevékenykedik, hitelesen át tudja adni, és képviselni.

A cég jövőbeni sikerének záloga a munkatársakon és az itt a napi fejlesztéseken kívül folyó tudományos munkán kívül az, ami a cég korai fázisában nehézséget okoz: egyszerre két–három, teljesen eltérő piacra kell lőni (internet, televízió, mobil), amely piacok eltérő szokásokkal, szereplőkkel, igenyekkel rendelkeznek. Hiszek abban, hogy pár év múlva nem lesz olyan, hogy internet ahogy azt most ismerjük, és televíziózás ahogy most azt ismerjük, hanem valami közös dolog jön létre, ahol eltérő méretű képernyőkön (tablet, flat-screen, mobil) eltérő tartalomfogyasztási szokásai és igényei lesznek az embereknek. Célunk az, hogy erre felkészüljünk.”

A trónkövetelő

Szabó Zsuzsa az Antavo egyik alapítójaként Szegedről célozta meg a világhírt, ehhez a csapat egy Tel-Avivban rendezett startupverseny, a Seedcampen nyújtott teljesítmény jó belépőt biztosított egy nemzetközi startupaccelerátor-programba. A Facebook-kampányok létrehozását segítő szolgáltatást fejlesztő Antavo több hónapja Londonban dolgozik a sikerének megalapozásán. Szabó Zsuzsa csapata első lendületét Záboji Péter EEF startupkurzusának köszönheti.

„Szerintem a sikerességhez tudni kell, mivel akarsz foglalkozni, és azt kell csinálod. Akkor leszel sikeres, amikor a haladsz a célod elérése felé, és eléred a mérföldköveket, amik a végcél előtt vannak. Minél jobban tudod definiálni a mérföldköveket, annál többször tudod érezni a sikerességet.

Az Antavo most sikergyanús, és akkor lesz igazán sikeres, ha stabilan tud majd működni a bevételekből. Az eddigi sikeres mérföldkő-eléréseink – az igény definiálása, MVP megépítése, beta lezárása, tőkeemelés, vásárlók – annak köszönhetőek, hogy mertünk nagy célokat kitűzni, gyorsan tanultunk és változtattunk, kockáztattunk, priorizáltunk és építettünk egy szuper csapatot. Az utóbbi kettő nagyon fontos.”

A tudós

Szalai Ferenc eredetileg fizikus, a startupversenyek állandó résztvevőjeként fejlesztett már számos izgalmas webes és mobilos alkalmazást. Idén viszont minden eddiginél közelebb került a sikerhez, mivel egy tudományos projekt keretében, egy online elérhető gyógyszerkutatási platformon dolgozik. Az mcule nevű projektje a Startup Sauna skandináv mentorainak is felkeltette az érdeklődését, könnyen lehet, hogy Szalai fejlesztése bejut egy három hónapos finnországi accelerátorprogramba is.

„Sokféle siker van. A tünékeny ritka pillangó, amire a reflektorfények vetülnek, és a tényleges, amikor valami létrejön a semmiből, hosszú, fáradságos munkával, megmarad és büszkeséggel tölti el a létrehozókat. Hajlamosak vagyunk a nagy csinnadrattával járó tünékenyt ünnepelni, a ténylegest pedig felejteni, legyinteni rá. Egy vállalkozás sikeres, ha létrejön egy fenntartható örömteli szervezet, elégedett fizető ügyfelekkel, lelkes dolgozókkal és tulajdonosokkal.

Ilyen lesz az mcule is, de hogy mondjak valami kézzelfoghatóbbat és iparág-specifikusabbat: akkor leszünk sikeresek ha, kb. tíz év múlva embereket fognak gyógyítani napi szinten olyan gyógyszerekkel, amit az mcule.com eszközeinek segítségével fedeztek fel.”

A siker nyilvánvalóan fontos mindenki számára. Ez egyértelműen kitűnik a véleményekből, de mindenki valahogy saját képére formálja ezt a lehetőséget, láthatóan rengeteg munkával, kitartással és türelemmel, mindvégig szem előtt tartva a kitűzött célt. Mindenki más úton, más stratégiával és más ritmusban jut ugyanoda, ha a lelkesedése mellé rengeteg tudás, megfelelő társak és egy csipet szerencse is párosul.


 
 
CC BY NC SA