Magyar startup ökoszisztéma: a legfontosabb trendek 2015-ben

Pénzügyi sikerekből és új szolgáltatásokból sem volt hiány az elmúlt évben. 2015-ben egészen magas volt a befektetések száma, több exit is történt az elmúlt évben, valamint közösségi finanszírozásban is voltak magyar sikerek az elmúlt évben.

A magyar színtéren is nemzetközi trendek uralkodnak. Idén ugyan egészen magas volt a befektetések száma, és ezek nagy része Jeremie-alapok formájában történt, vagyis a tőke 80 százalékát az Európai Unió finanszírozta, és csak 20 százalék saját tőkére volt szükség. A Jeremie-alapok most kifutottak, ezért nagy kérdés, hogy milyen támogatási formának lesz központi szerepe. A 2015-ös év még mindig arról szólt, hogy a csapatok többsége anyagi szempontból saját erőből dolgozott. 2016-ban lehet hogy megindul a fejlődés, ha valóban létrejön az ígért 8-10 államilag támogatott inkubátorház, egyenként 5-600 millió forint támogatással.

A magyar startupszíntér sikerének egyik fokmérője lehet, hogy hány exit történt az elmúlt évben. Márciusban a francia BlaBlaCar felvásárolta a magyar alapítású telekocsi-közvetítő céget, az AutoHopot, az ImpressTV pedig felvásárolta az ajánlórendszeres szolgáltatások területén regionális piacvezető magyar Gravity R&D média üzletágát. A kaliforniai központú Hortonworks nagyadat-szolgáltató pedig májusban megvásárolta az adatkezelési alkalmazásokat fejlesztő magyar SequenceIQ-t. Több esetben is az volt a befektető célja, hogy a cégben található munkaerőt, valamint annak tudását és tapasztalatát szerezze meg.

2015-ben több befektetés történt a magyar startuppiacon, itt néhány csapatot emelünk ki. A tavalyi év nagy befutója volt az online hirdetési csalások kiszűrésére szakosodott startup, az Enbrite.ly. Miután megnyerte a Slush nevű startupverseny fődíját. 2015 tavaszán három befektetőtől összesen 750 ezer euró (225 millió forint) összegű befektetést kapott. Szeptemberben 2.5 millió dolláros befektetést szerzett a vezetéstámogató rendszereket fejlesztő AdasWorks. December elején jelentették be, hogy az Euroventures százmillió forintos nagyságrendben fektet be a RisingStackbe.

Közösségi finanszírozásban is voltak magyar sikerek az évben, 2015 legsikeresebb kampányát a kapszulás otthoni sörfőzőgépet fejlesztő csapat, a Brewie tudhatja magáénak: több mint 700 ezer dollárt gyűjtöttek az Indiegogon. Az előértékesítés keretében eddig 430 gépet adtak el, amelyből csak hetet rendeltek Magyarországról. A Codie március 31-én indított közösségi finanszírozási kampányt az Indiegogo-n, ahol a kitűzött 70 ezer dolláros cél helyett majdnem 100 ezer dollárt gyűjtöttek és körülbelül 550 robotra kaptak előrendelést. A Codie nyert továbbá a hetedik Magyar Innovációs TechShow-n májusban. A nagyközönség ekkor ismerte meg a terméket, hiszen a sajtó azonnal felkapta a magyar fejlesztésű kis robot hírét.

Új szolgáltatásokból sem volt hiány 2015-ben. 2015 nyarán új közösségi megosztó szolgáltatás indult el Magyarországon a BeeRides jóvoltából. A szolgáltatás alapvetően nem új, hiszen hasonló működik 2013 óta San Franciscóban a FlightCar üzemeltetésében, továbbá Franciaországban (TripNDrive) és Hollandiában (ParkFlyRent) is igénybe vehető ez a lehetőség. Kisebb közösségek, családok, társaságok, baráti körök, ismerősök közös pénzgyűjtését teszi lehetővé a decemberben indult Goood.hu weboldal. A Goood egyszerű, gyors és megbízható szolgáltatást kínál azoknak, akik gyorsan, egyszerűen és a lehető legkevesebb macera és költség mellett szeretnének pénzt összegyűjteni.


 
 
CC BY NC SA